فن گلخانه چیست؟

یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در محیط های گلخانه ای همان سیستم فن گلخانه است که با به حرکت درآوردن دائمی هوا، تأمین اکسیژن و همچنین کنترل میزان رطوبت موجود در محیط شرایط مساعدی را برای رشد و پرورش مؤثر گیاهان و محصولات کشاورزی به وجود می آورد.

آیا می دانید با راه اندازی تجهیزاتی همچون فن تهویه گلخانه چه میزان اکسیژن مورد نیاز به گل ها و گیاهان می رسد؟

چند سالی است که از استفاده وسیع از انواع گلخانه ها در جهت پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی می گذرد و روز به روز بر میزان علاقه و تمایل افراد در جهت احداث گلخانه های کوچک و بزرگ متعدد می گذرد.

در حقیقت گسترش روزافزون شهرنشینی و افزایش جمعیت از یک سو و نیاز شدید مردم به تولید مواد غذایی در سایر فصول سال از سوی دیگر موجبات چنین گسترشی را فراهم آورده است. به همین دلیل هر روزه شاهد احداث و راه اندازی شمار زیادی گلخانه های متعدد در اقصی نقاط کشور هستیم و این خود آغاز حرکت صنعت کشاورزی به سمت تغییر و تحولاتی عظیم است.

 

  

فن گلخانه ای چیست؟

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که در روند تولید محصولات و رشد و پرورش گیاهان به روش گلخانه ای به سوی کمک به کشاورزان شتافت فن گلخانه ای است.

به طبع یکی از مشخصه هایی که موجبات تمایز گلخانه ها را با سایر زمین های کشاورزی فراهم آورده تولید انواع متعددی از محصولات در تمامی فصول سال است. به سبب چنین ویژگی بایستی که همواره دارای هوای داخلی معتدل و پایدار باشد.

در واقع نیاز است پارامترهای مختلفی رعایت گردد تا بتواند هوای محیط داخل گلخانه مطبوع باشد. از این رو یکی از راه اندازی سیستم تهویه گلخانه با هدف ایجاد هوای پایدار در محیط و انتشار آن به آرامی از طریق فن صورت می گیرد.

گردش هوای خوب برای هر گلخانه ای ضروری است. فن گلخانه با ارائه حرکت هوای تازه سطح رطوبت نسبی را کاهش داده و بیماری را کاهش می دهند. سیستم گردش هوا در گلخانه توزیع یکنواخت گرما و CO2 را تضمین می کند، دما و رطوبت را در سراسر محفظه یکسان می کند.

حرکت هوا همچنین گرمای بیش از حد گیاهان را کاهش می دهد، مناطق با رطوبت بالا را از بین می برد، “مناطق مرده” را که در آن هوای ساکن تجمع می یابد، که بستر مناسبی برای توسعه بیماری ها است، حذف می کند.

عملکرد فن ها توسط یک سیستم کنترل خودکار گلخانه ای کنترل می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع نایلون گلخانه

انواع فن گلخانه

به علاوه آنکه با این کار خود باعث از بین رفتن گرمای بیش از حد در محیط و دفع انواع گوناگونی از حشرات و موریانه ها نیز می گردد. بر خلاف سایر فن های تعبیه شده در اماکن صنعتی که عملاً وظیفه انتشار هوای وارد شده به محیط را برعهده دارند این فن با به گردش در آوردن هوای موجود، آن را از محیط خارج کرده و با هوای تازه محیط جا به ­جا می کند.

در حقیقت نحوه عملکرد هواکش گلخانه ساز به این صورت است که هوای کهنه موجود در محیط را از طریق فن ها خود به حرکت در می آورد و سپس با عبور دادن از فن های مرطوب خود و فیلتر کردن دوباره آن، باعث تهویه و مطبوع تر شدن هوای داخل محیط می شود.

فن و هواکش در گلخانه چگونه عمل می کند؟

فن گلخانه و هواکش هایی که در گلخانه نصب می شوند عملکرد متفاوتی دارند. هواکش های گلخانه، هوای داخل محیط را می مکند و به بیرون منتقل می کنند. این کار به وسیله پره ها انجام می شود هواکش ممکن است 3،4،6 و یا 9 پره داشته باشد.

هر چه سرعت گردش پره ها بیشتر باشد تخلیه هوا سریع تر انجام می گیرد. فن هایی که در داخل این مکان نصب می شوند نیز در داخل خود پره هایی دارند. این پره ها هوا را به داخل خود مکیده و با سرعت و قدرت بیشتری از خود عبور می دهند. هوا از سمت دیگر فن به بیرون پرتاب می شود.

 

معرفی انواع تهویه گلخانه

به طور کلی انواع گوناگونی از فن برای گلخانه تولید شده در بازار تجهیزات عرضه و به فروش می رسد:

تهویه سقفی گلخانه

هواکش گلخانه اکسیال

فن گلخانه یوتیلیتی

می توان گفت تمامی این مدل ها دارای ساختار مشابه و یکسانی هستند و از لحاظ فنی هر یک از آنان در زمره فن های سانتریفوژ قرار دارند. قدرت هوادهی در این دسته از تجهیزات پر فروش چیزی ما بین 1000 تا 5750 است. از مشخصه های بارز و منحصر به فردی که می توان به انواع فن گلخانه ای نسبت داد کم صدا بودن و قدرت مکش فوق العاده آن ها است.

بد نیست بدانید که هر یک از آن ها از یک سری متریال های مرغوب و با کیفیتی همچون سیستم کانال کشی، هود، فیلتر، هواکش و در نهایت دودکش یا همان کانال عمودی تشکیل شده اند.

تولید محصولات گلخانه ای

با گسترش شهرها و افزایش جمعیت نیاز به مواد غذایی در غیر از فصلی که تولید می شود اهمیت پیدا کرد و انواع صیفی جات و سبزیجات و مواد غذایی تولیدات گلخانه ای جایگاه ویژه ای در سبد غذایی مردم بدست آورد. با توجه به اینکه تولیدات گلخانه ای باید در فضای گلخانه بوجود بیاید، تجهیزات گلخانه نیز به تناسب پیشرفتی که در دیگر صنایع اتفاق افتاد پیشرفت های ویژه ای پیدا کرد.از جمله تجهیزات مهم گلخانه فن 140 گلخانه می باشد.

تمامی گیاهان برای فتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. اگر هوا به خوبی در گلخانه شما جریان نداشته باشد، گیاهان دی اکسید کربن لازم برای تولید موادغذایی مورد نیاز خودرا ندارد. پس گلخانه نیاز به دریچه های هوا یا تجهیزاتی مانند فن دارد تا اجازه دهد هوای تازه وارد شود.

در حقیقت برای اینکه تولیدات گلخانه ای کیفیت بهتری داشته باشد تحقیقات زیادی بر روی رطوبت و دمای مناسب هوای گلخانه انجام شد و از آنجا که تهویه هوا امری مهم و ضروری برای گلخانه بود هواکش گلخانه جایگاه خاصی در بین بقیه تجهیزات گلخانه ای پیدا کرد. یکی از موارد اصلی استفاده از فن 140 گلخانه است که بانصب آن می‌توانید رطوبت گلخانه ها را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: معرفی فن سیرکوله

فن 140 برای گلخانه

علاوه بر این، دستگاه فن 140 گلخانه را می‌توانید برای عبور و گردش هوا در گلخانه نصب و استفاده کنید.تجهیزات فن 140 گلخانه به عنوان سرد کننده و برای خنک‌تر کردن هوای محیط‌های گلخانه ای، و حتی برای تهویۀ مرغداری‌ها هم استفاده می‌شود.

پروانه فن گلخانه بسته به سفارش مشتری از استیل خالص استنلس و یا انواع پلیمرهای صنعتی تولید میگردد علاوه بر این فن های 140 در 140 با تکنولوژی تسمه فولی تولید میگردند که امکان افزایش یا کاهش دور موتور را امکان پذیر می سازد. تهویه 140 گلخانه معمولا دارای 32000 تا 35000 متر مکعب هوادهی در ساعت می باشند.

 

نقش فن در گلخانه چیست؟

وجود فن در گلخانه برای سلامت گیاهان و محصولات داخل آن حیاتی می باشد. فن گلخانه می تواند هوای ناسالم درون این مکان را به بیرون انتقال دهد و هوای داخل آن را نیز تصفیه کند. سیستم تهویه برای کارکرد درست این مکان الزامی است. 

1) با استفاده از فن گلخانه می توان دمای این مکان را به خوبی کنترل کرد. در فصل های گرم که دمای داخل آن به شدت بالا می رود این نوع فن می تواند دمای موجود را پایین آورده و از آسیب رسیدن به گیاهان جلوگیری کند. دمای زیاد باعث پژمرده شدن گل و گیاهان می شود و سرعت رشد آن ها را پایین می آورد.

2) فن گلخانه ای می تواند باعث گردش هوا در فضای داخلی گلخانه شود. یعنی یک توده هوایی مشخص در داخل فضای آن به طور مرتب در جریان است. در نتیجه دمای تمام قسمت های این مکان با هم یکسان می شود.

3) یکی از وظایف مهم فن های گلخانه ای، جلوگیری از آفت زدگی گیاهان می باشد. آفت زدگی و حشرات مضر باعث از بین رفتن گیاهان و کاهش کیفیت محصولات این مکان می شوند. همچنین سم پاشی می تواند در مرور زمان به گیاهان گلخانه آسیب وارد کند. در نتیجه استفاده از فن گلخانه برای خارج کردن این حشرات مزاحم بسیار منطقی تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: هیتر گلخانه چیست؟

دیگر وظایف هواکش در گلخانه 

4) رطوبت داخل گلخانه تاثیر مهمی در رشد گیاهان موجود در آن دارد. این نوع فن می تواند میزان رطوبت داخل محیط را به حد تعادل برساند. زیرا خشک بودن بیش از حد و رطوبت بیش از حد می توانند عاملی بازدارنده برای رشد گیاهان باشند.

5) از وظایف دیگر فن گلخانه ای، گرده افشانی میان گیاهان می باشد. همان طور که مستحضر هستید، تولید مثل گیاهان از طریق گرده افشانی و از طریق باد انجام می شود. از آن جایی که گلخانه محیطی بسته است هیچ بادی در آن جریان ندارد. در نتیجه باید این باد را به صورت مصنوعی در فضای آن ایجاد کرد. فن ها می توانند باعث جریان هوا و انجام گرده افشانی گیاهان شوند.

6) گیاهان برای انجام عمل فتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. دی اکسید کربن در جو زمین به صورت طبیعی وجود دارد. اما از آنجایی که گلخانه محیطی بسته می باشد، ممکن است مقدار دی اکسید کربن در آن کاهش یافته و رشد گیاهان با مشکل رو به رو شود. فن گلخانه ای باید اکسیژن حاصل از فتوسنتز گیاهان را به بیرون انتقال داده و به جای آن دی اکسید کربن را به داخل این محیط هدایت نماید.

 

منبع این مقاله وب سایت شرکت گلخانه سازی گل سبز میثاق می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد